Busy Days

september 28, 2015 door Lifestyle Pearl - Geen reacties

De vakantie is voorbij en dat betekent dat we er weer flink tegenaan moeten. Hoe dichter bij de feestdagen, hoe drukker het meestal wordt. Het is lang niet altijd verkeerd om het druk te hebben, want bij drukte hoort uitdaging en zonder uitdaging houd je geen voldaan gevoel over aan het einde van een dag. Helaas zit er een keerzijde aan drukte die een negatief gevolg heeft voor je lichaam en geest en wat op lange termijn serieuze gevolgen kan hebben. Langdurige drukte of het té druk hebben, resulteert in stress en langdurige stress is schadelijk voor je gezondheid. Hoe ga jij de dagelijkse drukte te lijf?

Stress

We onderscheiden goede stress en slechte stress. Stress heeft meestal een negatieve lading, daarom kunnen we ‘goede stress’ beter spanning noemen. Goede stress of spanning heb je bijvoorbeeld voor een tentamen, een presentatie of een belangrijke afspraak. Bij zowel goede als slechte stress maakt je lichaam het hormoon cortisol aan, vanuit onze oeroude biologie bedoeld om te kunnen vechten of vluchten. Na het tentamen, de presentatie of de afspraak voel je een stuk minder spanning omdat je lichaam het cortisolniveau terugbrengt naar normale waarden. Bij slechte stress is er geen hoogtepunt is en wordt het cortisolniveau dus niet lager waardoor het overtollige hormoon een chaos in je lichaam en in je hoofd veroorzaakt. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat een te hoog cortisolniveau aan de basis ligt van problemen met leren, een slecht immuunsysteem, een hoge bloeddruk, overgewicht, depressies, ga zo maar door. Een beetje spanning is goed maar (zware) stress kun je het beste koste wat het kost voorkomen!

De oplossing

Over de gevolgen van stress kan een boek worden geschreven, er is geen beter geval te bedenken waarbij geldt ‘beter voorkomen dan genezen’. Hoe voorkom je stress als je een drukke baan hebt, iedere dag moet rennen en vliegen om je werk af te krijgen of de lat heel hoog hebt gelegd voor jezelf met een moeilijke studie of een andere uitdaging? Het antwoord vind je in je dagelijkse structuur: gezond eten, voldoende bewegen en je geest voldoende rust gunnen.

Gezond eten

Alle functies in ons lichaam zijn afhankelijk van voeding. Zo kun je door gezond te eten (en te drinken) zelf beïnvloeden hoe je je voelt, hoe je denkt en hoe je in het leven staat. Wist je dat je niet één maar twee zenuwstelsels hebt? Niet alleen je hersenen maar ook je darmstelsel is een centrum van zenuwen dat nauw samenwerkt met je hersenen. Slecht eten kan leiden tot een slecht gevoel en negatieve gedachten terwijl negatieve gedachten er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat je buikpijn krijgt.

Tijdens een drukke periode is het belangrijk om extra op bepaalde voedingsstoffen te letten waardoor je je lichaam van grote dienst kunt zijn. Magnesium is één van de belangrijkste mineralen en is betrokken bij veel processen zoals ontspanning van je spieren en een goede nachtrust. Bij stress zijn je spieren vaak gespannen en is je nachtrust niet optimaal. Magnesium vind je in noten (amandelen) en zaden (pompoenpitten), rauwe cacao (pure chocolade van 70% of meer), bananen, havermout en broccoli. In stressvolle perioden kun je ook een kwalitatief supplement slikken om je hoeveelheid magnesium aan te vullen. Let wel goed op dat er zo weinig mogelijk vulstoffen in het supplement zitten verwerkt.

Ook eiwitten spelen een cruciale rol in je dagelijkse leven. Ze voorzien je van energie en zijn de bouwstoffen van je spieren. En een energiek gevoel en gezonde spieren klinkt een stuk beter dan een uitgeput gevoel en last van je spieren. Eiwitten kun je uit veel verschillende bronnen halen zoals vis, vlees en zuivel (dierlijke eiwitten) en peulvruchten en noten (plantaardige eiwitten). Desondanks halen veel mensen de dagelijks benodigde hoeveelheid niet waardoor je een stuk slechter presteert en waardoor stress sneller de overhand neemt. Houd je van smoothies en shakes? Dan is een aanvulling met bijvoorbeeld Sunwarrioir eiwitpoeder een gezonde oplossing omdat het geheel plantaardig en vrij van soja, gluten en zuivel is. Een scheut amandelmelk, een banaan, wat ijsblokjes en een schep eiwitpoeder en je bent verzekerd van een kickstart!

Onthaasten

Met een gezond dieet ben je een heel eind op weg in drukke tijden. Je haalt de nodige energie uit je voeding om een dag lang te kunnen presteren. De andere helft heb je nodig als je terugkomt van een drukke dag en lekker wilt ontspannen en van een rustige nacht wilt genieten zonder de opgebouwde spanning of stress met je mee te dragen. Onthaasten, ontspannen, relaxen, hoe je het zelf wilt noemen.

Onthaasten begint al op de drukke dag zelf: leg je werk af en toe neer en kies voor een half uurtje ontspanning in de frisse lucht zonder telefoon of drukte om je heen. Hierdoor kun je tussendoor al wat druk van je schouders laten glijden. Zorg er na een drukke dag voor dat je minimaal één uur iets doet waarbij je volledig gefocust bent zoals sporten of afspreken met vrienden of vriendinnen. Dit onderbreekt en verlaagt de spanning enorm.

Een fijne manier om te onthaasten en tot jezelf te komen is yoga, mediteren of een makkelijkere manier van geestelijke ontspanning zoals een massage, een uurtje in de sauna of drijven op zout water in een floating centrum! Als je van yoga houdt, kun je alle kanten op. Als je nog geen ervaring hebt, is een proefles in de studio of op de sportschool een goed begin. Met behulp van de nodige begeleiding van een expert en verschillende hulpmiddelen zoals een yoga riem of yoga blok, krijg je al snel de smaak te pakken. Als je nog rustiger aan wilt beginnen dan kun je ervoor kiezen om te beginnen met iedere avond een kwartiertje te mediteren, of minder zweverig: een kwartiertje te ontspannen met je ogen dicht en nergens aan te denken. Je kunt dit in een zittende houding doen maar je kunt ook op je rug op de grond gaan liggen en je armen en benen wijd uitstrekken. Dit kan een heerlijk gevoel van ontspanning geven!

Met een krachtige start, een gezond dieet, de nodige ontsnapping gedurende de dag en een rustige en ontspannen afsluiting heb jij zelf de touwtjes in handen om alle opgebouwde spanning op een dag weer af te bouwen en niet op te stapelen tot stress.

Dit artikel is geschreven door Lisanne van Superyoga.nl